Eksperci po raz szósty przyznali certyfikaty „Doceń polskie”

5 września 2012


4 września w Krakowie odbył się VI audyt artykułów spożywczych biorących udział w Ogólnopolskim Programie Promocyjnym „Doceń polskie”. O godło programu ubiegały się  produkty różnego rodzaju. Pięcioosobowa Loża Ekspertów wybrała te najbardziej wartościowe i przyznała im certyfikaty „Doceń polskie”.



Podczas każdej certyfikacji eksperci w ten sam sposób podchodzą do oceny zgłoszonych produktów. Noty wystawiane są nie tylko za smak i wygląd produktu; liczy się także stosunek jakości do ceny wyrobu. Etykiety nie wpływają na końcową ocenę, ale członkowie jury przyglądają się również informacjom zawartym na opakowaniu i sprawdzają na ile są one użyteczne dla konsumentów. Wszystko po to, aby godłem „Doceń polskie” uhonorować naprawdę wartościowe i godne polecania produkty.

- Ocenianie produktów nie jest łatwe; trzeba zwrócić uwagę na kilka czynników i zastanowić się przed przyznaniem punktów. Opakowanie i  nazwa wyrobu bywają mylące. Informacje zawarte na opakowaniu uruchamiają naszą wyobraźnię; gdy smak produktu zdecydowanie od nich odbiega konsument czuje się rozczarowany – przyznaje Celina Nierodkiewicz, sekretarz Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, która zasiada w Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.

W każdej z pięciu dotychczas przeprowadzonych certyfikacji eksperci oceniali szeroką gamę produktów. Nie inaczej było i tym razem. O godło „Doceń polskie” ubiegały się różnorodne artykuły spożywcze; począwszy od słodyczy i wypieków, poprzez przetwory, nabiał i mięsa, na alkoholach skończywszy. Eksperci zwracają uwagę na to, że firmy nie dostarczają do certyfikacji specjalnych wersji produktu – oceniane przez Lożę wyroby nie różnią się od tych, które można znaleźć na sklepowych półkach. Członkowie jury sami są konsumentami i znają cześć produktów biorących udział w certyfikacji. Jednak bogata wiedza i doświadczenie pozwalają członkom Loży Ekspertów patrzeć na produkt z nieco szerszej perspektywy.
- Pierwsza styczność z produktem, którego jakość jest zadowalająca rokuje wytwórcy szansę na przetrwanie na rynku. W dobie tak dużej konkurencji w branży spożywczej to jest bardzo ważne, a naszą rolą jest wydanie słusznego werdyktu i promowanie najlepszych – mówi Rafał Targosz, członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni, jeden z ekspertów przyznających certyfikaty „Doceń polskie”.

Mirek Drewniak, przewodniczący Loży Ekspertów przyznaje, że w branży spożywczej istnieją zakłady, które postępują nieuczciwie wobec klientów. Poza tym, część firm nie rozwija własnych, wewnętrznych działów kontroli jakości. Na szczęście nie brakuje również przedsiębiorstw, które do produkcji podchodzą w odpowiedzialny sposób. - Bardzo dobrze, że do tej certyfikacji przystąpiły firmy oferujące dobre, tradycyjne produkty. Wśród zgłoszonych do oceny produktów są takie, po które każdy z konsumentów sięgnie z przyjemnością. Cieszę się, że takie firmy na polskim rynku nadal istnieją – przyznaje M. Drewniak.

Mówiąc o żywności i żywieniu nie można zapominać o potrzebie robienia świadomych zakupów i odpowiedniej postawie konsumentów. Część z nich kupuje produkty spożywcze z przyzwyczajenia. Rzecz jasna, nie ma nic złego w bazowaniu na sprawdzonych, znanych od lat produktach. Problem pojawia się wówczas, gdy pewne artykuły kupujemy bez zastanowienia, nie bacząc na ich jakość. Przed taką postawą przestrzega Zbigniew Kurleto. - Bardziej świadomi konsumenci szukają wskazówek i sugestii; zwracają uwagę na rekomendacje i znaki jakości. Nasze spotkania podczas certyfikacji wynikają z takich właśnie potrzeb konsumentów – mówi mistrz kucharski zasiadający w Loży Ekspertów.
Rekomendacje Loży Ekspertów programu „Doceń polskie” są szczególnie cenne dla małych,  rodzinnych firm. Znak programu to dla lokalnych producentów wsparcie promocyjne, zwłaszcza, że honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

- Firmy, które przystąpiły do wrześniowego audytu i zdobyły godło „Doceń polskie” z pewnością wykorzystają ten atut w promowaniu swoich wyrobów. Certyfikat programu daje mniejszym firmom możliwość zwrócenia uwagi na swoje produkty. Z kolei w przypadku dużych, dobrze znanych przedsiębiorstw godło to jest kolejnym potwierdzeniem wysokiej jakości. Firmy szanują opinię Loży Ekspertów i liczą się ze zdaniem jej członków. Świadczą o tym nie tylko przedsiębiorstwa, które po raz pierwszy biorą udział w programie, ale firmy, które już zdobyły certyfikaty i ubiegają się o kolejne – podsumowuje Marek Bielski, organizator programu „Doceń polskie”.