Producenci żywności podsumowują 2015 rok
18 lutego 2016
Producenci artykułów spożywczych, których wyroby zostały wyróżnione przez Lożę Ekspertów programu „Doceń polskie”, podsumowują ubiegły rok - dzielą się opiniami dotyczącymi branży i planami na najbliższe miesiące. Choć wytwórcy różnią się ofertą, zasięgiem i sposobem funkcjonowania, ich opinie o roku 2015 są zbieżne - to był dobry rok, a perspektywy na 2016 są optymistyczne.
Do Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” przystępują firmy oferujące różnorodne artykuły spożywcze. Laureaci przedsięwzięcia nie są jednak statystycznymi producentami, gdyż na tle konkurencji wyróżniają się wysoką jakością wyrobów oraz zaangażowaniem w budowanie swojej marki i pozycji rynkowej.
Przedstawiciele nagrodzonych przedsiębiorstw dzielą się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi rynku i sytuacji w branży, opowiadają także w jaki sposób godło promocyjne „Doceń polskie” wpłynęło na ich działalność.
Konsumenci szukają tradycyjnych produktów
- Z roku na rok odnotowujemy wzrost sprzedaży, gdyż odbiorcy szukają produktów opartych na naturalnych składnikach. Rok 2015 możemy zaliczyć do udanych, zarówno pod względem modernizacji parku maszynowego, jak również wzrostu sprzedaży naszych produktów - przyznaje Krzysztof Żakowicz, reprezentujący P.P.H.U. Zakład Mięsny „Żak” Sp. z o.o. Firma ze Świdnika oferuje m. in. Palcówkę nagrodzoną przez Lożę Ekspertów programu „Doceń polskie”. - Palcówka która zdobyła certyfikat ,,Doceń polskie'' jest produkowana z wysokiej klasy mięsa z dodatkiem naturalnych przypraw, co daje jej tą wyjątkowość i niepowtarzalny smak. Przez cały okres jej wytwarzania, Palcówka cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Zależy nam na wyrobach jak najmniej przetworzonych o doskonałych walorach smakowych, bez konserwantów, których w chwili obecnej poszukują konsumenci - dodaje K. Żakowicz.
Także przedstawiciele firmy POLSKA RÓŻA Ernest Michalski Sp. z o.o. dostrzegają powrót konsumentów do naturalnych wyrobów. - Już dziś widać, że Polacy coraz chętniej sięgają po produkty naturalne, a takich nie brakuje w naszej ofercie. Wreszcie doceniana jest cudowna rola witaminy C, którą w formie naturalnej dostarczamy klientom w soku z owoców dzikiej róży - podkreśla Edyta Leśniak, Prezes Zarządu firmy POLSKA RÓŻA. W ofercie producenta znajdziemy m. in. Syrop malinowy oraz Sok 100% jabłko-dzika róża nagrodzone certyfikatami „Doceń polskie” i tytułami TOP PRODUKT. - W 2015 roku zaobserwowaliśmy znaczne odejście klientów od produktów słodzonych. Klienci coraz bardziej świadomie sięgają jednak po soki 100%; w 2015 roku nasza sprzedaż tych produktów wzrosła. Rok 2016 z pewnością będzie podążał tym nurtem, co widać już na początku pierwszego kwartału bieżącego roku - mówi E. Leśniak.
Zainteresowanie konsumentów nieprzetworzoną żywnością obserwuje również wytwórca makaronu. - Rynek makaronów rozwija się dynamicznie, makarony w codziennej diecie mają wszechstronne zastosowanie, szybkość przygotowania, jak i walory smakowe powodują coraz częstsze ich wykorzystanie. Klienci zmieniają nawyki żywieniowe, obecnie podążają w kierunku produktów nisko przetworzonych o wysokiej jakości. Trend ten wpisuje się idealnie w portfolio firmy - zauważa Robert Kula, Dyrektor Handlowy firmy Międzybrodzkie Makarony.
- Do produkcji naszych makaronów poza wysokiej jakości mąką durum i kaszą makaronową, wykorzystujemy świeże jajko, które jest rozbijane ze skorup tuż przed zmieszaniem z mąką. Najchętniej klienci sięgają po tradycyjną krajankę, wstążki, świderki lub gniazda. Modna, a zarazem zdrowa, dieta śródziemnomorska spowodowała rozwój makaronów durum, w tej kategorii liderem jest Spaghetti. Klienci dbający o linię i zdrowy tryb życia często sięgają po makaron z pełnego ziarna, który zdobywa coraz większą popularność. Obserwując rozwijającą się kategorię i wzrost zainteresowania makaronem wysokiej jakości, postanowiliśmy wprowadzić na rynek nowości asortymentowe. Obecnie wprowadzamy nową markę makaronu Czym Chata Bogata - Krajanka wałkowana 6 jajeczna, jest to produkt kierowany do klientów ceniących sobie tradycyjne domowe smaki - informuje R. Kula. Jak dodaje, rok 2015 był dla Międzybrodzkich Makaronów udany; sprzedaż makaronu wzrosła, firma wprowadziła kilka nowych produktów, mocno zainwestowała także w cykl produkcji.
Poprzedni rok pozytywnie ocenia nie tylko producent uhonorowanej dwukrotnie certyfikatem „Doceń polskie” i tytułem TOP PRODUKT Krajanki Międzybrodzkiej. Minione miesiące były udane także dla firmy z Kętrzyna.
- Rok 2015 był dla nas bardzo dobry. Wprowadziliśmy nowy produkt, czyli Majonez Kętrzyński o smaku smażonej cebulki - jedyny taki na rynku, rozszerzyliśmy sieć dystrybucji. Rynek zimnych sosów cały czas się rozwija. Już nie tylko święta, ale i inne okresy są coraz lepsze pod względem sprzedaży. Bardzo cieszy nas fakt, że konsumenci chętnie sięgają po produkty polskich firm i wracają do tradycyjnych smaków. Niewątpliwie, aby utrzymać tę tendencję, trzeba cały czas się rozwijać i inwestować w nowoczesne technologie, podnoszące konkurencyjność. Właśnie takie działania zakładają nasze plany na najbliższe miesiące - zapowiada Leszek Kuszczak, szef marketingu Spółdzielni Pracy Produkcyjno-Handlowej „Majonezy”. Sztandarowy produkt tej firmy, Majonez Kętrzyński Stołowy, zyskał uznanie Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”, czego odzwierciedleniem jest dwukrotne nadanie mu godła promocyjnego i tytułu TOP PRODUKT.
Ubiegły rok dobrze oceniają również przedstawiciele Piekarni Piekuś, oni też zwracają uwagę na rosnący popyt na naturalne produkty. - Dynamicznie zmieniające się trendy w branży wymuszają na nas ciągłe poszukiwanie nowych, dopasowanych do potrzeb konsumentów rozwiązań. Od kilku lat obserwujemy wzmożone zainteresowanie produktami eko zarówno ze strony producentów, jak i konsumentów. Piekuś, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, wprowadził na rynek pieczywo fit. Poza tym, w wybranych lokalizacjach dostępne są niskokaloryczne jogurty, a także świeżo wyciskane soki. W tym roku wprowadzamy też kilka nowości. Zapraszamy do odwiedzania naszych sklepów! - zachęca Karolina Jurkowska, specjalista ds. Marketingu inowrocławskiej piekarni, która zdobyła godło promocyjne za Chleb kujawski. K. Jurkowska nie przewiduje w bieżącym roku znaczących zmian w trendach konsumenckich. Firma będzie pracować nad powiększeniem asortymentu fit i rozwijać sieć sprzedaży.
- Rok 2015 był rokiem pieczywa razowego i orkiszowego. Klienci coraz częściej i dokładniej czytają etykiety i dopytują się o wartości pieczywa oraz sposób jego produkowania, a co za tym idzie, darzą nas coraz większym zaufaniem - deklaruje natomiast Robert Zając, założyciel Piekarni Robert Zając z Wodzisławia Śląskiego, która oferuje trzy chleby nagrodzone znakiem „Doceń polskie”. Laury programu zdobyły Chleby: baltonowski, razowy żytni oraz orkiszowy; wszystkie uzyskały nie tylko certyfikaty, ale również tytuły TOP PRODUKT.
- Ubiegły rok zaowocował dla nas wieloma sukcesami. Wyroby pod marką Ogródek Dziadunia przeszły ogromną wizualną metamorfozę, czego wynikiem był również udział w programie telewizyjnym. Dzięki temu nasze wyroby stały się bardziej rozpoznawalne wśród konsumentów. Rozbudowa kanałów dystrybucyjnych zaowocowała zwiększeniem sprzedaży, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wszystko po to, aby nasze wyroby były dostępne dla konsumentów, którzy doceniają polski, tradycyjny, wyjątkowy smak przetworów owocowych i warzywnych. To jest dla nas największym sukcesem, ale przede wszystkim ogromną motywacją do dalszego rozwoju. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się nasze nowości - głównie ketchupy, chrzany tarte oraz przetwory z płatków róż, do których klienci bardzo często wracają w zamówieniach i niejednokrotnie słyszymy na ich temat słowa pochwały - zdradza z kolei Katarzyna Surowiec z Z.P.H.U. Transrol wytwarzającej produkty marki Ogródek Dziadunia.
Laureat programu „Doceń polskie” (oferujący m. in. pięć produktów nagrodzonych godłem promocyjnym, w tym trzy z tytułem TOP PRODUKT) będzie w bieżącym roku obchodzić 25-lecie istnienia. - Z tej okazji planujemy wprowadzenie na rynek kilka nowości. Chcemy się rozwijać, chcemy dążyć do perfekcji, ale przede wszystkim pragniemy, aby konsumentom smakowały nasze wyroby i aby chętnie po nie wracali - mówi K. Surowiec.
… ale ich świadomość i oczekiwania rosną
- Popyt na sosy i dressingi rośnie. Coraz bardziej zabiegani konsumenci oczekują gotowych rozwiązań. Są coraz bardziej wymagający co do jakości i smaku - za który są w stanie więcej zapłacić. Widoczny jest również trend poszukiwania nowych smaków - standardowy ketchup, czy majonez jest zastępowany Remuladą, czy sosem Madziarów - stwierdza Łukasz Kotaniec, Członek Zarządu firmy Kotaniec spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dawniej GPH Folwark), producenta sosów Folwark, w tym Sosu czosnkowego, który zdobył certyfikat „Doceń polskie”. - Nawiązaliśmy współpracę z nowymi kontrahentami zarówno na rynku gastronomicznym, na którym mamy ugruntowaną pozycję, jak również na rynku detalicznym, na którym szerzymy skutecznie dystrybucje. Rok 2015 „zamknęliśmy” oczekiwanym rezultatem - mówi Ł. Kotaniec. W bieżącym roku Łukasz Kotaniec oczekuje stabilnego wzrostu sprzedaży oraz dywersyfikacji asortymentów. - Spodziewamy się i liczymy na to, że ceny surowców, które od jakiegoś czasu rosną, ustabilizują się na właściwym poziomie - podkreśla.
- W ostatnim roku zaobserwowaliśmy, że coraz większym powodzeniem cieszą się owoce w różnych postaciach m. in. jako suszone chipsy jabłkowe, które są nie tylko smaczne i chrupiące, ale są też bogate w witaminy i błonnik. Obecnie jest to jeden z pomysłów na zwiększenie spożycia zdrowych przekąsek wśród dzieci i dorosłych. Tylko niewielu producentów oferuje jabłka w formie talarków wysokiej jakości, bez dodatku konserwantów - podkreśla Małgorzata Prządak z firmy SOK POL. Firma zdobyła certyfikat „Doceń polskie” za Chipsy jabłkowe bez konserwantów. - Dzięki oznaczeniu naszych produktów znakiem „Doceń polskie”, konsumenci mogą świadomie nabywać zdrowe i naturalne produkty, które cieszą się coraz większą popularnością. Moda na zdrowy styl życia nie mija, spodziewamy się w związku z tym dalszego rozwoju w branży przetwórczej owoców spożywanych jako przekąski i nie tylko - ocenia M. Prządak.
- Zauważyliśmy, że ciągle wzrasta świadomość społeczeństwa w kwestii zdrowego odżywiania się. W 2015 zdrowe odżywianie zostało zdefiniowane na nowo; to spożywanie naturalnych produktów, nieprzetworzonych, wytwarzanych tradycyjnymi sposobami. Zdrowe to już nie tylko warzywa i jogurty - przypomina Przemysław Mrozik, Prezes Zarządu firmy Green Spoon. Firma została uhonorowana przez Lożę Ekspertów za Zdrowy Olej Rzepakowy Tłoczony na Zimno Green Spoon. Wyrób otrzymał zarówno godło promocyjne, jak i tytuł TOP PRODUKT.
- Oleje tłoczone na zimno to kategoria, która wymaga szczególnej uwagi, jeśli chodzi o jakość. Tę jakość gwarantują tradycyjne metody wytwarzania w naszym kraju. Klienci indywidualni oraz szefowie kuchni zwracają uwagę na pochodzenie surowców oraz wysoką jakość jaką mogą odnaleźć w smaku i zapachu - dodaje P. Mrozik. - Rok 2016 moim zdaniem będzie kontynuacją rosnącej świadomości zdrowego odżywiania się, ale też zmianą mentalną w podejściu do gotowania. Naturalne i tradycyjne produkty będą z pewnością budziły wyjątkowe kulinarne emocje - zauważa prezes firmy Green Spoon.
Trendy w branży piekarskiej
- Sytuacja w naszej branży nie jest dobra, bo dobre jakościowo pieczywo stworzone tradycyjnym sposobem i w prawie 100% rękami ludzkimi (nie posiadamy żadnej linii produkcyjnej) kosztuje, a spora część klientów jednak patrzy wyłącznie na cenę - przyznaje Robert Zając. Jak dodaje, w branży nie brakuje nieuczciwej konkurencji, która bazuje na niewiedzy konsumentów. Właściciel piekarni z Wodzisławia Śląskiego przypomina, że wyprowadzenie i utrzymanie „siły” zakwasu wymaga przerabiania go co kilka godzin; niezależnie od pory dnia i nocy. Tymczasem nieświadomi tego konsumenci często chcąc kupić tradycyjne produkty, sięgają po te, które z zakwasem łączy... tylko nazwa. - Kiedyś znajomy zapytał nas, czy mamy jakikolwiek chleb lub bułki, w których nie ma drożdży, bo jego przyjaciółka ma alergię na nie. Siłą prób i błędów udało się stworzyć recepturę na bardzo bogate w błonnik i wartości odżywcze, oparte wyłącznie wspomnianym, naturalnym zakwasie chlebki. Liczymy, że pozytywna opinia ekspertów programu „Doceń polskie”i certyfikat podniesie zainteresowanie naszymi wyrobami w 2016 roku - mówi R. Zając.
- Zdecydowanie zmieniła się struktura kupowanych rodzajów pieczywa. Wzrasta zainteresowanie wśród konsumentów pieczywem z mąki żytniej, razowej, orkiszowej, z dodatkami różnorodnych ziaren itp. Klienci coraz częściej pytają o chleby bez dodatku mąki pszennej, czy drożdży. Natomiast obserwując rynek i analizując potrzeby i gusta klientów, można stale rozwijać sprzedaż poprzez poszerzanie swojej oferty produktowej i dostosowywanie jej do aktualnych trendów. Klienci są coraz bardziej świadomi, poszukują informacji na temat wartości odżywczych produktów, chcą kupować wyroby wyprodukowane z najlepszych surowców, bez dodatków i polepszaczy. Wiedzą również, że laureaci konkursów i programów, takich jak „Doceń polskie”, oferują swoim klientom sprawdzoną jakość. Nagroda programu „Doceń polskie” stanowi obecnie wyróżnik na rynku produktów spożywczych, będący gwarantem niezawodności i stabilnej jakości, dlatego też z przyjemnością i dumą informujemy klientów o naszych wyrobach wyróżnionych tytułem TOP PRODUKT - mówi Mariusz Kurzyca, Dyrektor Operacyjny Piekarni Ciastkarni KŁOS, posiadającej w ofercie aż dziewięć wyrobów nagrodzonych przez Lożę Ekspertów, w tym siedem z tytułami TOP PRODUKT.
- Rok 2015 był dla Piekarni Ciastkarni KŁOS rokiem szczególnym, nie dość że świętowaliśmy obchody 25-lecia istnienia firmy na rynku, to udało nam się sfinalizować otwarcie nowego zakładu produkcyjnego zlokalizowanego w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Zabrzu. - - relacjonuje Mariusz Kurzyca. - Był to również rok dalszego rozwoju naszej sieci sprzedaży oraz naszego autorskiego konceptu, czyli całodobowych mini-piekarni z produkcją za szybą. Nie stosujemy żadnych polepszaczy, dlatego z dumą możemy wszystkim zainteresowanym pokazać, jak powstaje pieczywo w Piekarni Ciastkarni KŁOS. Nie mamy nic do ukrycia - gdy klient ma ochotę, może obserwować cały proces wypieku - dodaje M. Kurzyca.
Nagrodzone produkty budzą większe zainteresowanie
- W roku 2015 zwiększył się popyt na Chleb tradycyjny ropczycki. Zauważyliśmy, że klienci chętnie sięgają po ten produkt; był on przez nas promowany, także logotypem program „Doceń polskie”. W porównaniu do roku 2014 znacznie wzrosła sprzedaż tego produktu. Spodziewamy się, że w 2016 roku tendencja wzrostowa się utrzyma - uważa Izabela Urbanek, Prezes Zarządu Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Ropczycach. Warto dodać, że wspomniany Chleb tradycyjny ropczycki zdobył nie tylko godło promocyjne, ale i tytuł TOP PRODUKT.
Również Ewa Olejnik, właścicielka firmy P.P.S. „OLEJNIK”, zauważa wzrost zainteresowania konsumentów produktem nagrodzonym certyfikatem „Doceń polskie”. Firma z Woli Cyganowskiej oferuje wyróżnione godłem „Doceń polskie” Krążki z ciasta pierogowego. - Pierogi od zawsze są ulubioną potrawą Polaków. Dużym ułatwieniem w ich wykonaniu są nasze gotowe krążki z ciasta pierogowego, odznaczone certyfikatem promocyjnym. Dzięki temu wyróżnieniu, krążki powoli zaczyna doceniać coraz większa liczba konsumentów - przekonuje E. Olejnik.
- Rynek ryb polskich jest rynkiem wzrostowym - ocenia Anna Skowrońska z Gospodarstwa Rybackiego Zielenica. - W roku 2015 nastąpił wzrost sprzedaży pstrąga wędzonego, wysalanego w solance kołobrzeskiej, certyfikowanego godłem „Doceń polskie” i nagrodzonego tytułem TOP PRODUKT. Głównymi jego odbiorcami są restauracje wysokiej klasy zarządzane przez wykwalifikowanych szefów kuchni, które są lokalizowane w pasie nadmorskim. Produktem są coraz bardziej zainteresowane także małe sklepy specjalizujące się w wyrobach lokalnych, regionalnych i ekologicznych. Współpracą natomiast nie są absolutnie zainteresowane sieci handlowe, dla których zaporę stanowią cena oraz 10-dniowy termin przydatności do spożycia - przyznaje A. Skowrońska.
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Jasienicy Rosielnej to kolejny laureat programu „Doceń polskie”, który pozytywnie ocenia zarówno poprzedni rok, jak i ustawodawstwo dot. żywności.
- Wprowadzenie regulacji prawnych w sprawie grup środków spożywczych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełnić środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach dla nas - producentów zdrowej żywności - było korzystne, ponieważ odnotowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży jogurtów owocowych - podkreśla Kazimierz Śnieżek, Prezes Zarządu OSM w Jasienicy Rosielnej.
Producenta nagrodzono znakiem promocyjnym i tytułem TOP PRODUKT za Maślankę z Jasienicy. Podkarpacka spółdzielnia zamierza w bieżącym roku umocnić swoją pozycję na rynku poprzez promowanie swoich wyrobów; zdobyte godło „Doceń polskie” będzie wykorzystywane w jej działaniach marketingowych.