Eksperci po raz jedenasty ocenią polską żywność

28 stycznia 2014


Mięso, wypieki, słodycze, przetwory i nabiał  - to tylko niektóre z artykułów spożywczych, które już jutro (29 stycznia) zostaną ocenione podczas XI audytu żywności biorącej udział w programie „Doceń polskie”. Produkty wyróżniające się najwyższą jakością zdobędą certyfikat „Doceń polskie”. Godło programu przyznaje pięcioosobowa Loża Ekspertów, a honorowy patronat nad programem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


W XI certyfikacji żywności zorganizowanej w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” wezmą udział producenci z całej Polski.
29 stycznia w Krakowie ocenione zostaną wyroby ponad czterdziestu firm z piętnastu województw. W gronie tym znajdują się zarówno duże przedsiębiorstwa o ogólnopolskim zasięgu, jak i małe (często rodzinne) lokalne zakłady. W jutrzejszym audycie wezmą także udział producenci, którzy starają się o przedłużenie możliwości promowania swoich wyrobów znakiem „Doceń polskie”.

Niezależnie od wielkości i daty założenia, wszystkie firmy przystępują do programu na tych samych zasadach i w oparciu o identyczne kryteria. Program ma jasne zasady, udział w certyfikacji jest bezpłatny, co czyni przedsięwzięcie jeszcze bardziej przystępnym dla wszystkich firm chcących wyróżnić swoje wyroby na tle konkurencji.

Pierwszym kryterium związanym z akcesem do programu jest  tzw. polski akcent produktu potwierdzający, że żywność starająca się o certyfikat została wyprodukowana w naszym kraju, wytworzono ją z rodzimych składników lub na podstawie tradycyjnej receptury.
Produkty spożywcze, które pomyślnie przejdą ten etap weryfikacji, biorą udział w certyfikacji.

To właśnie podczas organizowanych cztery razy w roku audytów Loża Ekspertów podejmuje decyzję, które ze zgłoszonych wyrobów zasługują na zdobycie certyfikatu. - Sam udział w certyfikacji nie oznacza, że każdy z produktów w niej uczestniczących zostanie wyróżniony godłem „Doceń polskie”. Nie mniej istotna jest przy tym informacja, że jurorzy nie dokonują wyboru jednego, najlepszego produktu, lecz oceniają każdy z osobna. Taki system dopuszcza więc możliwość, by uhonorować wszystkie wyroby, jednakże nigdy jeszcze taka sytuacja nie nastąpiła – mówi Marek Bielski, twórca Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”.

Niezbędnym warunkiem uzyskania prestiżowego znaku promocyjnego jest zdobycie wysokich not od Loży Ekspertów. Punkty przyznawane są za smak i wygląd oraz stosunek jakości wyrobu do jego ceny. Każdy z pięciu ekspertów ma do dyspozycji dziesięciostopniową skalę punktów. Artykuły „trafione w 10”, a więc te z maksymalnymi notami, zdobywają także tytuł TOP PRODUKT.
Certyfikaty przyznawane są na 24 miesiące. Po upływie tego czasu producent (jeśli nadal chce się posługiwać godłem) jest zobowiązany dostarczyć produkt do ponownej oceny. - Powtórna ocena artykułu spożywczego w niczym nie odbiega od tej przeprowadzonej po raz pierwszy. Kolejny udział produktu w audycie daje ekspertom możliwość sprawdzenia, czy wyrób nadal podtrzymał wysoką jakość i mimo upływu czasu, nadal jest wart uznania - tłumaczy twórca programu „Doceń polskie”.
- Bardzo cieszy nas fakt, że producenci ponownie starają się o certyfikat „Doceń polskie”, potwierdzając w ten sposób, że stworzony przez nas program sprawdza się i jest wartościowy. Firmy, których wyroby zostały wyróżnione przez Lożę udowadniają przy tym, że godło programu „Doceń polskie”  pomaga w promowaniu wyrobów wysokiej jakości – dodaje Marek Bielski.



Loży Ekspertów przewodniczy Mirek Drewniak z Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Co ważne, wszyscy jurorzy są zawodowo związani z technologią żywienia. W Loży zasiada także przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a patronat honorowy nad programem (od samego początku działania programu) sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Do tej pory członkowie Loży Ekspertów uhonorowali niemal 670 artykułów spożywczych różnego rodzaju. Zestawienie nagrodzonych wyrobów jest dostępne na blogu programu, a także na specjalnej, interaktywnej mapie.
Producenci wyróżnionych artykułów z powodzeniem wykorzystują znak „Doceń polskie” w swoich działaniach marketingowych. Logotyp programu jest umieszczany na opakowaniach nagrodzonej żywności, widnieje także na materiałach promocyjnych oraz stronach internetowych. Godło programu pojawia się także na billboardach i reklamach telewizyjnych, a więc na wszystkich nośnikach docierających do konsumentów.